Green Youth
Κεφάλαιο 4.Το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus Green Youth. Οι νέοι της Ευρώπης ενώνουν τις δυνάμεις τους.
Το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus Green Youth,ανταποκρίνεται στη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη νεολαία και εντάσσεται στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έτους Νεολαίας. Αποτελείται από ένα δίκτυο οκτώ ευρωπαϊκών πόλεων που συνεργάζονται για την ευαισθητοποίηση των νέων σχετικά με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία. Ο κύριος στόχος του έργου GreenYouth είναι να προάγει τη συζήτηση και τον προβληματισμό των νέων σχετικά με το μέλλον της Ευρώπης, με εστίαση στην αντίδρασή τους στην κρίση που προκάλεσε η πανδημία. Σε αυτό το πλαίσιο, η δέσμευση για την ευρωπαϊκή πράσινη συμφωνία αναδεικνύεται ως κρίσιμος παράγοντας για την αντιμετώπιση των προκλήσεων. Το GreenYouth επικεντρώνεται στη συμμετοχή των νέων, που αποτελούν την ομάδα που πλήττεται περισσότερο από την οικονομική και κοινωνική κρίση που προκλήθηκε από την πανδημία. Η γενιά αυτή έχει την ευθύνη να σκεφτεί την Ευρώπη στην οποία επιθυμεί να ζήσει στο μέλλον. Σε αυτό το πλαίσιο, το Πρόγραμμα προσφέρει ένα πρόσφορο έδαφος για τη δημιουργία νέων αφηγήσεων που ενισχύουν τις αξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αναδεικνύοντας προοπτικές που πηγάζουν από τις πόλεις και τους πολίτες που τη συνθέτουν. Το GreenYouth δίνει έμφαση στη συμμετοχή του νεότερου πληθυσμού μέσωεκπαίδευσηςκαι συμμετοχής προσφέροντάς τους ευκαιρίες να εξερευνήσουν τις ευρωπαϊκές στρατηγικές στον περιβαλλοντικό τομέα και τη σχέση τους με τις τοπικές κοινότητες.
Η διάρκεια του Προγράμματος είναι 24 μήνες, ενώ αναλυτικά οι Ευρωπαϊκές Πόλεις που αποτελούν τους εταίρους του είναι οι εξής:
- Ayuntamento de Utiel, Valencia-Spain
- UjszilvasKozsegOnkormanyzata, Hungary
- Stiftung Zukunft, Berlin
- Bucharest, Romania
- GemeenteRhenen, Netherlands
- Municipality of AgiiAnargiroi – Kamatero, Greece
- Comune di Sarmede, Italy
- AssociacaoEducpro, Portugal
Συντονιστής του Προγράμματος είναι η πόλη του Utiel,στη Βαλένθια της Ισπανίας.(GrandAgreement,ProjectGreenYouth, 2022).
4.1 Σημαντικές ημερομηνίες του Προγράμματος.
Στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού ΠρογράμματοςErasmusGreenYouth οι ημερομηνίες κλειδιά που έχουν διαμορφώσει την πορεία του είναι οι εξής:
- Υπογραφή συμφώνου τον Οκτώβριο του 2022
- Πρώτη onlineτηλεδιάσκεψη των εταίρων. Νοέμβριος 2022.
- Φεβρουάριος 2023: Επιλογή λογοτύπου Προγράμματος. Συγκεκριμένα οι ομάδες εργασίας όλων των χωρών κλήθηκαν να ψηφήσουν ανάμεσα σε οχτώ δημιουργίες λογοτύπων φοιτητών από τη Βαλένθια. Το λογότυπο που επιλέχθηκε ήταν μια δημιουργία της BegonaRodriguez φοιτήτρια Πανεπιστημίου στη Βαλένθια της Ισπανίας.
- Μάιος 2023: Πρώτη Συνάντηση Εργασίας του Προγράμματος στην πόλη Utiel στη Βαλένθια της Ισπανίας. Στη συνάντηση εργασίας συμμετείχαν εκπρόσωποι από πολλές πόλεις, συμπεριλαμβανομένου και του Δήμου Αγίων Αναργύρων Καματερού. Το πρόγραμμα έχοντας ως στόχο την ανάπτυξη της ανθεκτικότητας των νέων μετά την πανδημία του Covid -19, καθώς και την ευαισθητοποίησή τους σχετικά με τη βιώσιμη ανάπτυξη και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Κατά τη διάρκεια του workshopέγιναν οι συστάσεις και οι παρουσιάσεις των εταίρων, ενώ στη συνέχεια συμμετείχαν σε βιωματικές ασκήσεις καιδια δραστικάεργαστήρια με τους νέους της πόλης Utiel. Η εμπειρία αυτή αποτέλεσε μια σημαντική ευκαιρία για την ανταλλαγή καλών πρακτικών και την προώθηση της εξωστρέφειας των Δήμων που συμμετείχαν ενσωματώνοντας τις πολιτικές της τοπικής αυτοδιοίκησης με τους στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης(Δελτίο Τύπου, https://www.agan.gov.gr/,2023).
Εικόνα 26:: Φωτογραφία από προσωπικό αρχείο. Συνάντηση Εργασίας στο Utiel, στη Βαλένθια της Ισπανίας, Μαιος 2023.
4.2 Παιδιά της Ελπίδας: Ευρωπαϊκή Συνάντηση για την «Καλλιέργεια του Αύριο» στην Αθήνα.
Εικόνα 27: Φωτογραφία από προσωπικό αρχείο. Διαδραστικό Εργαστήριο « Νέοι και Ανθρώπινα Δικαιώματα – 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Στις 19 και 20 Σεπτεμβρίου 2023 πραγματοποιήθηκε από τη Διεύθυνση Κοινωνικής Πολιτικής και τη Διεύθυνση Πολιτισμού και Αθλητισμού του Δήμου Αγίων Αναργύρων – Καματερού, η τρίτη διακρατική συνάντηση εργασίας στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος ErasmusGreenYouth. Ο θεματικός τίτλος της συνάντησηςήταν «Επενδύοντας στους Ανθρώπους για ένα καλύτερο Περιβάλλον».
Κατά τη διάρκεια των εργασιών, η πόλη μεταμορφώθηκε σε ένα ενιαίο εργαστήριο δράσεων, συνδυάζοντας εκπαίδευση, πολιτισμό, αθλητισμό και ευαισθητοποίηση για την κλιματική αλλαγή. Οι εκπρόσωποι από τις οχτώ ευρωπαϊκές χώρες που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα, είχαν τη δυνατότητα:
- Συμμετοχής σε μια προσομοίωση συνέντευξης τύπου, όπου οι μαθητές τοπικών σχολείων έγιναν «δημοσιογράφοι» και απηύθυναν ερωτήσεις στον Δήμαρχο του Δήμου Αγίων Αναργύρων – Καματερού, κο. Τσίρμπα Σταύρο και στους εκπροσώπους των Κρατών, σχετικά με τις πρωτοβουλίες της χώρας τους για το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή.
- Συμμετοχής στη δενδροφύτευσηαρωματικών φυτών σε πλατεία της περιοχής, σε συνεργασία με μαθητές τοπικού Γυμνασίου.
- Ενημέρωσης σχετικά με την ανακύκλωση των παλαιών ενδυμάτων και τη μετατροπή τους σε νέα ρούχα.
- Εξοικείωσης με τη φιλοσοφία των Υγιών Πόλεων.
- Ενημέρωσης μέσω θεατρικού δρώμενου για τηνιστορία της Ελιάς του Πεισίστρατου, ακολουθούμενη από παραδοσιακούς χορούς με την Ένωση Νησιωτών Αιγαίου.
- Συμμετοχή σε δια δραστικό εργαστήριο με θέμα «Νέοι και Ανθρώπινα Δικαιώματα – 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης, μαζί με μαθητές Γυμνασίων της Πόλης».
- Να αθληθούν μαζί με τους μαθητές στο Πάρκο Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης «Αντώνης Τρίτσης».
- Να ξεναγηθούν και να συμμετέχουν στη δράση «Μαγειρεύουμε όλοι μαζί και Ευαισθητοποιούμαστε», στο «Κέντρο της Γης».
- Να ξεναγηθούν στο Μουσείο της Ακρόπολης.
Το παραπάνω εργαστήριο υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος ErasmusGreenYouth, με στόχο την ευαισθητοποίηση των νέων για τον ρόλο τους στις τοπικές κοινωνίες, για την οικολογική μετάβαση και την επίτευξη των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης(Δελτίο Τύπου. Κοινωνική ΥπηρεσίαΔήμου Αγ. Αναργύρων - Καματερού, 2023).
4.3 Μαγικά Χρώματα της Βιωσιμότητας. Ένα Καλλιτεχνικό Εργαστήρι για τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξηςμε τους καλλιτέχνες του Αύριο.
Εικόνα 28: Φωτογραφία από προσωπικό αρχείο. Διαδραστικό Εργαστήριο « Νέοι και Ανθρώπινα Δικαιώματα – 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Την πρώτη μέρα του Προγράμματος σε έναν χώρο με βιώσιμη ατμόσφαιρα όπως το Πάρκο Ανακύκλωσης οι οχτώ ομάδες εργασίας υποδέχτηκαν μαθητές από τα Γυμνάσια της Πόλης, με σκοπό την ευαισθητοποίησή τους για τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ).
Αρχικά έγινε μία παρουσίασηpowerpointστους συμμετέχοντες η οποία επικεντρώθηκε σε κάθε έναν από τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης, προσφέροντας στους μαθητές μια πολυδιάστατη εικόνα της σημασίας τους στην καθημερινή ζωή και στο μέλλον της κοινωνίας μας. Με τη χρήση δυναμικών εικόνων, γραφικών και παραδειγμάτων, οι μαθητές αποκόμισαν ενδιαφέρουσες εντυπώσεις για τους στόχους που αφορούν την αειφορία, την ισότητα και το κλίμα. Ήταν η έναρξη για την ανάπτυξη κριτικής σκέψης και συνειδητοποίησης για την ανάγκη δράσης.
Στη συνέχεια οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες μαζί με τους εταίρους από κάθε ευρωπαϊκή χώρα επιλέγοντας τρείς στόχους βιώσιμης ανάπτυξης ανά ομάδα. Σκοπός της άσκησης ήτανμέσα από τη δημιουργία και την ευρηματικότητα να αποτυπώσουν στο χαρτί ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζουμε σήμερα αλλά και λύσεις που θα μπορούσαν να υπάρξουν. Με χρώματα, πινέλα, κόλλες και ανακυκλώσιμα υλικά δημιούργησαν τα δικά τους έργα τέχνης εκφράζοντας τις προσωπικές τους απόψεις για την αειφορεία και την προστασία του περιβάλλοντος. Η δημιουργικότητα των παιδιών αποτελεί έναν πλούτο ανεξάντλητων ιδεών και ατελείωτων ευκαιριών. Στον κόσμο της δημιουργικότητας αυτής, κάθε αντικείμενο μπορεί να γίνει όχημα για την έκφραση. Μέσα από τη διαδικασία της αυτοανακάλυψης οι νέοι μαθαίνουν να εκτιμούν τη διαφορετικότητα, να ανακαλύπτουν τις προτιμήσεις τους να αναπτύσσουν την επικοινωνία.Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν ιδέες, μοιραστούνεμπειρίες και να μάθουν τις συνθήκες που επικρατούν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες από εταίρους. Η δημιουργική ατμόσφαιρα έδωσε ώθηση σε διαλόγους που απέπνεαν γνώση και εμπειρίες. Μέσα από εκπαιδευτικά και δημιουργικά εγχειρήματα, εξέφρασαν τη δέσμευσή τους για ένα πιο βιώσιμο και δίκαιο μέλλον.
Εικόνα 29: Φωτογραφία από προσωπικό αρχείο. Διαδραστικό Εργαστήριο « Νέοι και Ανθρώπινα Δικαιώματα – 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης.
3.1 Οι τέχνες προς Υπεράσπιση του Πλανήτη. Περιβαλλοντική Βιωσιμότητα στον Καμβά της Δημιουργίας.
Για τον Ουίλιαμ Σαίξπηρ«ο σκοπός της τέχνης είναι να δώσει σχήμα στη ζωή», ενώ ο PabloPicassoέλεγε πως«η τέχνη ξεπλένει από τη ψυχή την σκόνη της καθημερινότητας».Σύμφωνα με τον Lawrence (2008), οι τέχνες αγγίζουν τις αισθήσεις μας, προκαλώντας αντιδράσεις τόσο στον δημιουργό όσο και στον θεατή. Τα συναισθήματα μπορούν να λειτουργήσουν ως καταλύτες για την άτυπη μάθηση, υπερβαίνοντας τις συνηθισμένες γνωστικές διαδικασίες μάθησης (Lawrence, 2008), ενώ ο Gardner (1990), υποστήριξε πως η αισθητική εμπειρία που βιώνεται μέσα από την τέχνη, μπορεί να συμβάλλει στην πολύπλευρη ανάπτυξη της νοημοσύνης μέσω προσφοράς συμβόλων για επεξεργασία. (Gardner, 1990).
Η ενσωμάτωση της τέχνης στην εκπαίδευση δεν έχει ως στόχο να υπερφορτώσει τον μαθητή με πληροφορίες, αλλά να τον ενθαρρύνει να παρατηρήσει, να εξερευνήσει, να πειραματιστεί, να φανταστεί και να δημιουργήσει δικούς του συσχετισμούς μέσω των συναισθημάτων. Το επιθυμητό αποτέλεσμα είναι η προώθηση της ανακάλυψης, της σύγκρισης, του στοχασμού, της κριτικής και της δημιουργικής σκέψης, με σκοπό τη διαμόρφωση ενός δικού του συστήματος αξιών από τον μαθητή (Τριλιανός 2009).
Η συμμετοχή των παιδιών από νεαρή ηλικία σε δημιουργικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες με την κατάλληλη εκπαιδευτική προσέγγιση, μπορεί να συμβάλλει σημαντικά τόσο στην διαμόρφωση της προσωπικότητάς του όσο και στην υποστήριξη της μαθησιακής προσπάθειας και της συνολικής ανάπτυξής τους. Οι δραστηριότητες αυτές επιτυγχάνουν:
- Να διεγείρουν και να διατηρούν το ενδιαφέρον των παιδιών
- Να προωθούν τη δημιουργικότητά τους και να ερεθίζουν τη φαντασία τους
- Να συμβάλλουν στην ανάπτυξη της κριτικής ικανότητάς τους και της αναπαραστατικής σκέψης τους
- Να εμπλουτίζουν τις δυνατότητές τους στο να εκφράζουν τη σκέψη και τα συναισθήματά τους με διάφορους τρόπους
- Να καλλιεργούν την αισθητική τους αντίληψη (Οδηγός Νηπιαγωγού, 289)
Εικόνα 31: Φωτογραφία από προσωπικό αρχείο. Φωτογραφία από προσωπικό αρχείο. Διαδραστικό Εργαστήριο « Νέοι και Ανθρώπινα Δικαιώματα – 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Η εμπλοκή στις τέχνες επηρεάζει σε όλα τα επίπεδα τη διαμόρφωση των μαθητών. Ειδικότερα, αποδεικνύεται ότι συμβάλλει στη γνωστική, κοινωνική, συναισθηματική και πολιτιστική ανάπτυξή τους. Ενισχύει τον χαρακτήρα τους και ενεργοποιεί την σκέψη τους, καθώς η κατανόηση των έργων τέχνης απαιτεί πνευματική προσπάθεια.
Παράλληλα, αναπτύσσει δεξιότητες όπως η οπτική διεργασία και η αναλυτική σκέψη. Καθώς η τέχνη αποτελεί μια πολύπλοκη δραστηριότητα, παρέχει στους μαθητές την ευκαιρία να κατανοήσουν έννοιες και ιδέες, καλλιεργώντας διαφορετικούς τρόπους συλλογισμού και μορφές αντίληψης. Ταυτόχρονα, αναπτύσσει τη φαντασία, τη δημιουργικότητα, και την παρατηρητικότητα. Κατ’ ουσία, παρέχει πολυεπίπεδη γνώση και επιτυγχάνει τον βασικό σκοπό του μαθητή, τόσο σε γνωστικό όσο και σε ηθικό, κοινωνικό και συναισθηματικό επίπεδο( Πρακτικά Συνεδρίου, Μαλαφάντης, Καρέλα, 2012).